Kokemusmuotoilu

Kokemusmuotoilu on kokonaisuuksien hallintaa, jossa pienet yksityiskohdat nivoutuvat yhteen.
Muotoilu tekee kokemuksesta unohtumattoman
Hyvä asiakaskokemus ei ole sattumaa – se on muotoiltu.
Kokemusmuotoilu auttaa:
- Ymmärtämään asiakkaiden tarpeet
- Luomaan sujuvia & vaikuttavia palveluita
- Erottumaan kilpailijoista
Kokemusmuotoilu/asiakaskokemuksen muotoilu on erinomainen tapa edistää yrityksen liiketoimintaa ja toimii näin ollen kilpailuvalttina, jota on lähes mahdotonta kopioida.
Prosessi
Olen vahvasti prosessiorientoitunut ihminen. Hahmotan asiat helposti kokonaisuuksina, ja jaan ne prosessin osiksi. Näin on helppo lähteä kehittämään yksittäistä prosessin osaa. Näkemykseni ansiosta havaitsen herkästi ne seikat, joilla vain sarjasta tapahtumia muodostuu kokemus.
Kokemuksen- tai asiakaskokemuksen muotoilu/kehittäminen ei ole vain yksi projekti, vaan se on jatkuva prosessi, joka kiertää ikuista looppiaan.
Ilman prosesseja, kehittäminen olisi vain sarja toimenpiteitä

Oma focus
Asiakaskokemuksen kehittämisessä suunnitteluni tähtäimessä ovat toiminnot, tilat ja tunteet. Tähän lisätään vielä ripaus Taikaa, niin ollaan jo vaikuttavan kokemuksen äärellä.
Hyödynnän suunnittelutyössäni tunnekarttaa, jonka avulla määritellään halutut tunteet, joita toiminnoissa ja tiloissa halutaan herättää.
Tunteiden johtaminen on prosessien, ihmisten ja ympäristöjen johtamista
Kun osataan ymmärtää tunteiden merkitystä itse palveluun tai tuotteeseen, voidaan muotoillayhä vaikuttavampia kokemuksia
( Holma, Laasio, Ruusuvuori ym. 2021)
TILA
Tila – ympäristö, joka ohjaa kokemusta
Tila on fyysinen ympäristö, jossa asiakas liikkuu, toimii ja viettää aikaa. Hyvin suunniteltu tila:
✨ Tukee asiakkaan tarpeita ja käyttötarkoitusta
✨ Luo sujuvia asiakaspolkuja ja loogista liikkumista
✨Mahdollistaa eri toimintojen eriyttämisen tai yhdistämisen tarpeen mukaan
✨ Luo ensivaikutelman, joka voi ratkaista asiakkaan sitoutumisen palveluun.
Ympäristön fyysiset piirteet, kuten valaistus, värit, äänet ja sisustus voivat vaikuttaa ihmisten tunteisiin.
TOIMINTA
Ilman prosesseja kehittäminen on vain sarja toimenpiteitä.
Tilan on tuettava toimintaa, ei rajoitettava sitä.
Käytännössä tämä tarkoittaa:
🔹
Selkeää ja intuitiivista asiakaspolkua.
🔹
Helppokäyttöisiä, ergonomisia ja toiminnallisia ratkaisuja
🔹
Tilojen monikäyttöisyyttä ja muunneltavuutta erilaisten käyttötarpeiden mukaan
🔹
Teknologian ja palvelujen sulavaa integrointia osaksi asiakaskokemusta
TAIKA
Tunne - Kokemuksen syvin vaikutus
Tunteilla on keskeinen
rooli siinä, millainen mielikuva yrityksestä muodostuu asiakkaalle. Tunnejohtaminen tiloissa on siis kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka ottaa huomioon niin fyysisen ympäristön, vuorovaikutustilanteet kuin ihmisten tunteet ja hyvinvoinnin.
Asiakaslähtöisessä tilasuunnittelussa tunteiden muotoilu tarkoittaa:
Tunnistetaan palvelun huiput ja kuopat
💛 Eri tunteiden vahvistaminen palvelupolun eri vaiheissa esim. Turvallisuus, yllätyksellisyys, elämyksellisyys
💡
Tilojen inspiroivaa ja elämää rikastavaa vaikutus
🎭
Brändin ja identiteetin vahvistamista tunnelman kautta (värit, materiaalit,
valaistus, akustiikka)
Lopputulos = Ylivertainen asiakaskokemus
Kun tila, tunne ja toiminta yhdistetään asiakaslähtöisesti, syntyy ympäristöjä, jotka tuntuvat hyviltä, toimivat tehokkaasti ja jäävät mieleen. Olipa kyseessä myymälä, ravintola, hotelli tai toimisto, oikea tasapaino näiden kolmen tekijän välillä luo kilpailuetua ja kestävää asiakasuskollisuutta.
Haluatko kehittää tilojesi asiakaskokemusta? Aloitetaan keskustelu siitä, miten tila, tunne ja toiminta voivat tukea juuri sinun liiketoimintaasi!